5 روشی که میتوانید از واقعیت افزوده در کسب‌وکارتان استفاده کنید

محبوبیت واقعیت افزوده در سال‌های اخیر افزایش یافته و برندهای مطرحی از این فناوری استفاده کرده‌اند. این فناوری یک عنصر تعاملی برای ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات کسب‌وکارها است. براساس ماهیت و اهداف، می‌توان از واقعیت افزوده به روش‌های مختلف در هر کسب‌وکاری استفاده کرد:

نمایش مجازی محصولات

یکی از بهترین نمونه‌های راهنمای تصویری با استفاده از واقعیت افزوده، توسط برند ایکیا (IKEA) ارائه شده است. اپلیکیشن واقعیت افزوده ایکیا یک موفقیت بزرگ برای این برند است که پس از مدتی، تعداد کاربرهای آن به 8 میلیون نفر رسید. این اپلیکیشن به مشتریها امکان میدهد محصولات را بصورت مدل‌های سه بعدی در محیط منزل خود قرار دهند و بصورت مجازی، محصولات را امتحان کنند. جدا از جذابیت این اپلیکیشن برای مشتریها، جنبه کاربردی آن نیز بسیار مشهود است. طوریکه نه تنها ارتباط و تعامل مشتری‌ها با برند ایکیا را تقویت کرده، بلکه اطلاعات مفید و مناسب در رابطه با محصول را نیز به مشتریها ارائه میدهد.

اپلیلیکشن واقعیت افزوده ایکیا Ikea
اپلیکیشن واقعیت افزوده ایکیا Ikea

نمایش محتوای بیشتر

احتمالا متوجه شده‌اید که محبوبیت تبلیغات چاپی به‌سرعت در حال کاهش است. یکی از دلایل مشهود آن، محدودیت ارائه اطلاعات در یک صفحه و یا یک کاتالوگ است. با کمک واقعیت افزوده میتوان این محدودیت را بر طرف کرد و هر جا که لازم بود، اطلاعات بیشتری را به مشتری ارائه داد. آخرین پژوهش گوگل بر روی شیوه خرید نیز بر این نکته تاکید میکند که لحظه‌ تصمیم به خرید مشتری، مهمترین زمان برای ارائه اطلاعات مفید به او است. در این لحظه باید تمامی اطلاعات لازم در رابطه با محصولی که مشتری قصد خرید آن را دارد به وی ارائه شود. با استفاده از واقعیت افزوده میتوان انواع محتوا و اطلاعات از متن و عکس گرفته تا ویدئو و تیزرهای معرفی محصول را در زمان مناسب به مشتری ارائه داد.  

افزایش مشارکت

برندها همواره به دنبال افزایش مشارکت و تعامل با مشتری‌های خود هستند. فناوری‌های نوین مثل واقعیت افزوده نیز یک ابزار مناسب برای تحقق اینگونه اهداف به شمار می‌روند. تا زمانیکه این فناوری‌ها اشباع نشده باشند،  مردم تجربه‌های خود از آن را با دیگران و بر روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

کمک به عملکرد واحدهای مختلف

اغلب مجموعه‌ها و شرکت‌ها گمان میکنند واقعیت افزوده فقط در بازاریابی و تبلیغات کاربرد دارد. در صورتیکه با واقعیت افزوده می‌توان عملکرد واحدهای مختلف کاری از جمله واحد فروش، منابع انسانی و یا انبارگردانی را نیز تسهیل نمود.

راهنمایی و کمک به مشتری

در بسیاری از فروشگاه‌ها مانند سوپرمارکت‌ها مشتری‌ها به دنبال اطلاعات مختلف در رابطه با محصولات می‌گردند. با واقعیت افزوده می‌توان این مشکل را حل کرد و انواع اطلاعات مورد نیاز مشتری را به او ارائه داد. واقعیت افزوده می‌تواند در راهنمایی مشتری‌ها داخل یا خارج از فروشگاه کاربرد داشته باشد. به‌عنوان مثال میتوان در سوپرمارکت‌ها با نمایش جهت، به مشتری کمک کرد تا محصول مورد نظر خود را به آسانی پیدا کند. یا وقتی مشتری محصولی مثل یک شوینده را میبیند، میخواهد بداند که چگونه باید از آن استفاده کند. حالا با واقعیت افزوده، نحوه و شرایط استفاده از شوینده بصورت یک ویدئوی آموزشی برای او نمایش داده میشود.

بصورت کلی واقعیت افزوده فقط یک ابزار برای استفاده در تبلیغات نیست. از طرفی تقاضای مشتریها در حال حرکت به سمتی است که بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را در لحظه و به شیوه پویا و تعاملی دریافت کنند. در نتیجه در آینده‌ای نزدیک، واقعیت افزوده به ابزاری بایدی برای برندها و شرکتها تبدیل خواهد شد. 


معرفی واقعیت افزوده اپار در اولین کنفرانس پژوهشهای بازیهای رایانه‌ای

همکاری واقعیت افزوده اپار و بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در اولین کنفرانس پژوهشهای بازیهای رایانه‌ای

مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک)، مرجع رسمی انتشار گزارش‌های آماری صنعت بازی‌های دیجیتال است. دایرک در آذر ماه سال 1396 اولین کنفرانس پژوهشهای بازیهای رایانه‌ای (DGRC) را در دانشگاه علم و صنعت برگزار کرد. با همکاری اپار، واقعیت افزوده به دو شیوه در این کنفرانس مورد استفاده قرار گرفت:

ساخت اپلیکیشن اختصاصی کنفرانس

با همفکری مرکز تحقیقات بنیاد و اپار، برنامه‌ریزیهای لازم جهت ساخت اپلیکیشن اختصاصی کنفرانس انجام شد. هدف از ساخت این اپلیکیشن، تسهیل ارائه اطلاعات و افزایش تعامل با شرکت کنندگان بود. در نتیجه یک اپلیکیشن واقعیت افزوده مختص این رویداد ساخته شد که از قابلیتهای متنوعی برخوردار بود.

در قسمت ورودی محل برگزاری، یک بنر معرف کنفرانس نصب شده بود. با اجرای اپلیکیشن و گرفتن دوربین دستگاه به سمت این بنر، برنامه کامل دو روز کنفرانس در تقویم گوشی شرکت‌کنندگان ذخیره میشد. درنتیجه شرکت‌کنندگان میتوانستند به سادگی از زمانبندی رویدادهای کنفرانس مطلع شوند. سپس وارد محل برگزاری شده و دفترچه راهنمای رویداد به آنها تحویل داده میشد. با گرفتن دوربین دستگاه به سمت صفحه جلد راهنما، تیزر ویدئویی مرتبط با رویداد پخش میشد.

در قسمتی دیگر از رویداد، فضایی برای معرفی فناوریهای روز تحت عنوان "میزهای تکنولوژی" اختصاص یافته بود. در این قسمت 6 مجموعه، معرفی فناوریهای نوین را بر عهده داشتند. برای معرفی هر مجموعه، یک استند طراحی و نصب شده بود. با گرفتن دوربین به سمت هر یک از این استندها، اطلاعات تماس مجموعه مورد نظر در گوشی افراد ذخیره میشد. درنتیجه شرکت‌کنندگان میتوانستند به آسانترین شیوه، اطلاعات تماس مورد نیاز اعم از شماره تماس، آدرس ویسایت و ایمیل را بر روی گوشی خود ذخیره کنند. در فضای معرفی مقاله‌های برگزیده کنفرانس هم پوستری نصب شده بود. اپلیکیشن پس از شناسایی تصویر این پوستر، فایلهای پی‌دی‌اف ماهنامه‌های بنیاد را نمایش میداد. درنتیجه کاربر میتوانست ماهنامه دلخواه خود را مشاهده کرده و دانلود نماید.

اپلیکیشن واقعیت افزوده رویداد DGRC
اپلیکیشن واقعیت افزوده رویداد DGRC

نمایش فناوری تشخیص صورت

به منظور تلفیق واقعیت افزوده با حوزه تخصصی کنفرانس که پژوهش در حوزه سلامت بود، اپار تصمیم گرفت قابلیت مرتبطی را به نمایش بگذارد. بدین منظور سیستم تشخیص چهره‌ای بر روی تبلت و تلویزیون به نمایش گذارده شد. با کمک این سیستم، چهره هر کاربری که در جلوی دوربین تبلت قرار میگرفت تشخیص داده میشد. پس از تشخیص چهره کاربر توسط سیستم، پنج دکمه مجازی بر روی صورت فرد ظاهر میشد. این دکمه‌ها نمایشگر قسمتهای مختلف صورت اعم از مغز، گوش، دهان، بینی و چشم بودند.  سپس کاربر میتوانست با کلیک بر روی هر یک از قسمتها، ویدئویی 360 درجه از عملکرد قسمت مربوطه از بدن را بصورت تعاملی مشاهده نماید.

نمایش قابلیت تشخیص صورت واقعیت افزوده اپار
اولین کنفرانس پژوهشهای بازیهای رایانه‌ای

در نهایت با بکارگیری واقعیت افزوده، این کنفرانس به یک رویداد تعاملی تبدیل شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد واقعیت افزوده در رویدادها، بر روی این قسمت کلیک کنید.


واقعیت افزوده در رویداد رونمایی از گوشی هوآوی پی-10

همکاری واقعیت افزوده اپار و آژانس تبلیغاتی دی ام ان در رویداد رونمایی از گوشی هوآوی پی-10

نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین و ایده پردازی، یکی از چالش‌های شرکت‌های برگزارکننده رویداد است. آژانس تبلیغاتی DMN نیز به عنوان یکی از مجموعه‌های خلاق و نوآور در زمینه برگزاری رویداد های بازاریابی مستقیم با این چالش روبرو بوده است. به منظور مدیریت این چالش، DMN تصمیم گرفت  در رویداد رونمایی از گوشی هوآوی P10  از فناوری واقعیت افزوده استفاده نماید. از جمله اهداف این شرکت استفاده از فناوریهای روز در هر رویداد است که واقعیت افزوده این امر را میسر کرده است. 

با توجه به بکارگیری لنز لایکا در دوربین این گوشی، DMN بهترین روش  معرفی را نمایش ویژگی خاص آن از طریق برگزاری یک نمایشگاه عکاسی دانست. در نتیجه هوآوی P10 به مدت دو هفته در اختیار آقای محمود کلاری قرار گرفت. جناب کلاری که مدیر فیلمبرداری اثرهای مطرحی از جمله "جدایی نادر از سیمین" بوده‌اند  به عکاسی با این گوشی در نقاط مختلف شهر پرداختند. سپس از عکس‌های گرفته شده یک نمایشگاه برگزار شد. با همکاری اپار، فناوری واقعیت افزوده در این نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت. تلفیق این فناوری با رویداد موجب شد قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری دوربین این گوشی به شیوه تاثیرگذارتری نمایش داده شوند. 

واقعیت افزوده چگونه در این رویداد مورد استفاده قرار گرفت؟

واقعیت افزوده در نقاط تماس مختلفی از این رویداد مورد استفاده قرار گرفت. قبل از رویداد کارت‌های VIP به بازدیدکنندگان ارائه شد. با گرفتن دوربین دستگاه‌های موبایل به سمت این کارت‌ها، ویدئوی خوشامدگویی آقای کلاری پخش میشد. با ورود کاربرها به داخل گالری و گرفتن دوربین دستگاه‌های خود به سمت عکس های چاپ و نصب شده، ویدئوی پشت صحنه عکاسی‌های انجام شده  پخش میشد. در یکی دیگر از نقاط داخل گالری نیز، یک پوستر از گوشی P10 نصب شده بود. با گرفتن دوربین گوشی به سمت این پوستر، اطلاعات فنی کاملی از دو مدل این گوشی در قالب متن نمایش داده می شد.

استفاده از فناوری واقعیت افزوده به عنوان یک فعالیت هیجان‌انگیز در این رویداد،تعامل با شرکت‌کنندگان را افزایش داد. این تعامل، انتقال مفاهیم برند و قابلیت‌های محصول را تسهیل کرده و اثرگذاری بیشتری را به دنبال داشت. 


چهار فایده اپلیکیشنهای واقعیت افزوده برای کسب و کارها

چهار فایده اپلیکیشنهای واقعیت افزوده برای کسب و کارها

از زمان نمایش فیلمهای علمی تخیلی دهه 1990 تا کنون، واقعیت افزوده از یک ایده تبدیل به یک واقعیت شده است. پتانسیل و فایده های واقعیت افزوده کسب وکارهای زیادی را در حوزه های گوناگون از خرده فروشی های آنلاین، سلامت، توریست و گردشگری گرفته تا آموزش و املاک تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه اگر قصد ساخت اپلیکیشن موبایلی برای کسب و کارتان دارید، بهتر است نگاهی به فایده های اپلیکیشن های واقعیت افزوده داشته باشید:

  1. بهبود آموزش

وقتی صحبت از آموزش کارکنان و یا دانش آموزان میشود، واقعیت افزوده پتانسیلهای زیادی دارد. یک مربی میتواند با استفاده از واقعیت افزوده، یادگیری مطالب جدید را برای کارآموزها و آموزنده ها آسانتر کند. به عنوان مثال فرآیند تعمیر موتور یک خودرو را میتوان بصورت مجازی آموزش داد، بدون اینکه به موتور واقعی نیاز داشته باشیم. واقعیت افزوده این امکان را فراهم می آورد که فرآیندهای آموزشی را به هر تعداد دفعاتی که لازم باشد تکرار کنید. با کمک اپلیکیشن واقعیت افزوده، یک شرکت نه تنها میتواند کارکنان خود را تعلیم دهد، بلکه میتواند تواناییها و قابلیتهای خود را تقویت کند.

  1. نمایش اشیا

فایده و کاربرد دیگر واقعیت افزوده شیوه ای است که کمک میکند مدلهای دیجیتال را در دنیای فیزیکی به نمایش دربیاوریم. شرکت Ikea از این قابلیت استفاده کرده تا مدلهای سه بعدی محصولات خود را در دسترس مشتریها قرار دهد. مشتریهای Ikea میتوانند بدون نیاز به خرید محصول، چیدمان آن را در منزل خود تست کرده و محصول را بصورت یک مدل سه بعدی مشاهده کنند. نمایش دیجیتال اشیا جزئیات زیادی را درباره آن به مشتری ارائه میدهد که عکسهای دو بعدی و تخت نمیتوانند این کار را به خوبی انجام دهند.

  1. تقویت خدمات به مشتری

واقعیت افزوده میتواند فعالیت کارکنان و فروشندگانی که با مشتری برخورد دارند را تسهیل کند. مسئولین فروش میتوانند با استفاده از واقعیت افزوده اطلاعات بیشتری را به شیوه تعاملی به مشتری ارائه داده و او را در خرید بهتر کمک کنند. در حال حاضر برندهای مطرحی مانند Loreal و Lowe از فایده ها و کاربردهای ذکر شده واقعیت افزوده برای تقویت ارائه خدمات به مشتریان استفاده میکنند.

  1. تقویت فعالیتهای کاری روزانه

فایده دیگر اپلیکیشن های واقعیت افزوده در متحول سازی شیوه کاری کارکنان است. برای مثال متخصصین سلامت میتوانند با استفاده از یک اپلیکیشن واقعیت افزوده،  اطلاعات بیمار را در لحظه دریافت کرده و در فرآیند تشخیص و درمان از آن استفاده کنند.


تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست؟

یکی از سردرگمی های رايج در دنیای دیجیتال، تفاوت بین دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است، در این مطلب تفاوت بین این دو فناوری را توضیح خواهیم داد.

تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
تفاوت واقعیت افزوده واقعیت مجازی

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده با بکارگیری دوربین و سنسورهای دستگاه موبایل هوشمند و يا تبلت، عناصر و محتوای دیجیتالی را به دنیای واقعی اضافه می‌کند. با اضافه کردن لایه های دیجیتال به دنیای واقعی،داده‌هاي واقعیت موجود تقویت شده و میتوان با آن تعامل بهتری برقرار کرد. این فناوری تا پیاده سازی بر روی دستگاه‌های هوشمند رایج توسعه پیدا کرده و می‌توان آن را بر روی موبایل و تبلت تجربه کرد. فناوری واقعیت افزوده به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی است و شرکت‌های پیشرو در فناوری از آن برای خلق تجربه‌های خارق‌العاده استفاده می‌کنند.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی، دنیای واقعی و دنیای مجازی را از هم جدا می کند. این فناوری نوعی شبیه سازی و خلق دوباره دنیای واقعی در دنیای مجازی است که کاربر مي‌تواند خود را در آن دنیا غوطه‌ور تصور کند. از این فناوری در صنعت سرگرمی به شکل بازی‌های ویدئویی و ویدئوهای سه‌بعدی و در صنعت آموزش به منظور تمرین‌های پیش از انجام کار مانند شبیه‌سازی پرواز برای خلبان‌ها  کار گرفته می‌شود. بر خلاف واقعیت افزوده که می‌توانید آن را بر روی گوشی موبایل خود امتحان کنید، برای تجربه واقعیت مجازی به هدست‌های مخصوص مانند HTC Vive  یا Oculus Rift  نیاز است.