مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک)، مرجع رسمی انتشار گزارش‌های آماری صنعت بازی‌های دیجیتال است. دایرک در آذر ماه سال ۱۳۹۶ اولین کنفرانس پژوهشهای بازیهای رایانه‌ای (DGRC) را در دانشگاه علم و صنعت برگزار کرد. با همکاری اپار، واقعیت افزوده به دو شیوه در این کنفرانس مورد استفاده قرار گرفت:

ساخت اپلیکیشن اختصاصی کنفرانس

با همفکری مرکز تحقیقات بنیاد و اپار، برنامه‌ریزیهای لازم جهت ساخت اپلیکیشن اختصاصی کنفرانس انجام شد. هدف از ساخت این اپلیکیشن، تسهیل ارائه اطلاعات و افزایش تعامل با شرکت کنندگان بود. در نتیجه یک اپلیکیشن واقعیت افزوده مختص این رویداد ساخته شد که از قابلیتهای متنوعی برخوردار بود.

در قسمت ورودی محل برگزاری، یک بنر معرف کنفرانس نصب شده بود. با اجرای اپلیکیشن و گرفتن دوربین دستگاه به سمت این بنر، برنامه کامل دو روز کنفرانس در تقویم گوشی شرکت‌کنندگان ذخیره میشد. درنتیجه شرکت‌کنندگان میتوانستند به سادگی از زمانبندی رویدادهای کنفرانس مطلع شوند. سپس وارد محل برگزاری شده و دفترچه راهنمای رویداد به آنها تحویل داده میشد. با گرفتن دوربین دستگاه به سمت صفحه جلد راهنما، تیزر ویدئویی مرتبط با رویداد پخش میشد.

در قسمتی دیگر از رویداد، فضایی برای معرفی فناوریهای روز تحت عنوان “میزهای تکنولوژی” اختصاص یافته بود. در این قسمت ۶ مجموعه، معرفی فناوریهای نوین را بر عهده داشتند. برای معرفی هر مجموعه، یک استند طراحی و نصب شده بود. با گرفتن دوربین به سمت هر یک از این استندها، اطلاعات تماس مجموعه مورد نظر در گوشی افراد ذخیره میشد. درنتیجه شرکت‌کنندگان میتوانستند به آسانترین شیوه، اطلاعات تماس مورد نیاز اعم از شماره تماس، آدرس ویسایت و ایمیل را بر روی گوشی خود ذخیره کنند. در فضای معرفی مقاله‌های برگزیده کنفرانس هم پوستری نصب شده بود. اپلیکیشن پس از شناسایی تصویر این پوستر، فایلهای پی‌دی‌اف ماهنامه‌های بنیاد را نمایش میداد. درنتیجه کاربر میتوانست ماهنامه دلخواه خود را مشاهده کرده و دانلود نماید.

اپلیکیشن واقعیت افزوده رویداد DGRC
اپلیکیشن واقعیت افزوده رویداد DGRC

نمایش فناوری تشخیص صورت

به منظور تلفیق واقعیت افزوده با حوزه تخصصی کنفرانس که پژوهش در حوزه سلامت بود، اپار تصمیم گرفت قابلیت مرتبطی را به نمایش بگذارد. بدین منظور سیستم تشخیص چهره‌ای بر روی تبلت و تلویزیون به نمایش گذارده شد. با کمک این سیستم، چهره هر کاربری که در جلوی دوربین تبلت قرار میگرفت تشخیص داده میشد. پس از تشخیص چهره کاربر توسط سیستم، پنج دکمه مجازی بر روی صورت فرد ظاهر میشد. این دکمه‌ها نمایشگر قسمتهای مختلف صورت اعم از مغز، گوش، دهان، بینی و چشم بودند.  سپس کاربر میتوانست با کلیک بر روی هر یک از قسمتها، ویدئویی ۳۶۰ درجه از عملکرد قسمت مربوطه از بدن را بصورت تعاملی مشاهده نماید.

نمایش قابلیت تشخیص صورت واقعیت افزوده اپار
اولین کنفرانس پژوهشهای بازیهای رایانه‌ای

در نهایت با بکارگیری واقعیت افزوده، این کنفرانس به یک رویداد تعاملی تبدیل شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد واقعیت افزوده در رویدادها، بر روی این قسمت کلیک کنید.