محبوبیت واقعیت افزوده در سال‌های اخیر افزایش یافته و برندهای مطرحی از این فناوری استفاده کرده‌اند. این فناوری یک عنصر تعاملی برای ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات کسب‌وکارها است. براساس ماهیت و اهداف، می‌توان از واقعیت افزوده به روش‌های مختلف در هر کسب‌وکاری استفاده کرد:

نمایش مجازی محصولات

یکی از بهترین نمونه‌های راهنمای تصویری با استفاده از واقعیت افزوده، توسط برند ایکیا (IKEA) ارائه شده است. اپلیکیشن واقعیت افزوده ایکیا یک موفقیت بزرگ برای این برند است که پس از مدتی، تعداد کاربرهای آن به ۸ میلیون نفر رسید. این اپلیکیشن به مشتریها امکان میدهد محصولات را بصورت مدل‌های سه بعدی در محیط منزل خود قرار دهند و بصورت مجازی، محصولات را امتحان کنند. جدا از جذابیت این اپلیکیشن برای مشتریها، جنبه کاربردی آن نیز بسیار مشهود است. طوریکه نه تنها ارتباط و تعامل مشتری‌ها با برند ایکیا را تقویت کرده، بلکه اطلاعات مفید و مناسب در رابطه با محصول را نیز به مشتریها ارائه میدهد.

اپلیلیکشن واقعیت افزوده ایکیا Ikea
اپلیکیشن واقعیت افزوده ایکیا Ikea

نمایش محتوای بیشتر

احتمالا متوجه شده‌اید که محبوبیت تبلیغات چاپی به‌سرعت در حال کاهش است. یکی از دلایل مشهود آن، محدودیت ارائه اطلاعات در یک صفحه و یا یک کاتالوگ است. با کمک واقعیت افزوده میتوان این محدودیت را بر طرف کرد و هر جا که لازم بود، اطلاعات بیشتری را به مشتری ارائه داد. آخرین پژوهش گوگل بر روی شیوه خرید نیز بر این نکته تاکید میکند که لحظه‌ تصمیم به خرید مشتری، مهمترین زمان برای ارائه اطلاعات مفید به او است. در این لحظه باید تمامی اطلاعات لازم در رابطه با محصولی که مشتری قصد خرید آن را دارد به وی ارائه شود. با استفاده از واقعیت افزوده میتوان انواع محتوا و اطلاعات از متن و عکس گرفته تا ویدئو و تیزرهای معرفی محصول را در زمان مناسب به مشتری ارائه داد.  

افزایش مشارکت

برندها همواره به دنبال افزایش مشارکت و تعامل با مشتری‌های خود هستند. فناوری‌های نوین مثل واقعیت افزوده نیز یک ابزار مناسب برای تحقق اینگونه اهداف به شمار می‌روند. تا زمانیکه این فناوری‌ها اشباع نشده باشند،  مردم تجربه‌های خود از آن را با دیگران و بر روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

کمک به عملکرد واحدهای مختلف

اغلب مجموعه‌ها و شرکت‌ها گمان میکنند واقعیت افزوده فقط در بازاریابی و تبلیغات کاربرد دارد. در صورتیکه با واقعیت افزوده می‌توان عملکرد واحدهای مختلف کاری از جمله واحد فروش، منابع انسانی و یا انبارگردانی را نیز تسهیل نمود.

راهنمایی و کمک به مشتری

در بسیاری از فروشگاه‌ها مانند سوپرمارکت‌ها مشتری‌ها به دنبال اطلاعات مختلف در رابطه با محصولات می‌گردند. با واقعیت افزوده می‌توان این مشکل را حل کرد و انواع اطلاعات مورد نیاز مشتری را به او ارائه داد. واقعیت افزوده می‌تواند در راهنمایی مشتری‌ها داخل یا خارج از فروشگاه کاربرد داشته باشد. به‌عنوان مثال میتوان در سوپرمارکت‌ها با نمایش جهت، به مشتری کمک کرد تا محصول مورد نظر خود را به آسانی پیدا کند. یا وقتی مشتری محصولی مثل یک شوینده را میبیند، میخواهد بداند که چگونه باید از آن استفاده کند. حالا با واقعیت افزوده، نحوه و شرایط استفاده از شوینده بصورت یک ویدئوی آموزشی برای او نمایش داده میشود.

بصورت کلی واقعیت افزوده فقط یک ابزار برای استفاده در تبلیغات نیست. از طرفی تقاضای مشتریها در حال حرکت به سمتی است که بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را در لحظه و به شیوه پویا و تعاملی دریافت کنند. در نتیجه در آینده‌ای نزدیک، واقعیت افزوده به ابزاری بایدی برای برندها و شرکتها تبدیل خواهد شد.